Knihovna pro školy
Knihovna pro školy - nabídka programů
Místní knihovna obce Kvasice
Nabídka programů pro školy
Mateřská škola
Kdo už chodí do knihovny?
První seznámení s knihovnou, jak se v knihovně chovat a jak si hrát s knížkami. Přečteme si společně vybranou pohádku.
Určeno pro všechny třídy MŠ.
Délka programu: 30-50 minut (podle věku dětí)
Celoročně
Podzimní knihovna
Program je zaměřen na podzimní přírodu (environmentální výchova). Společné čtení vhodného příběhu a hádanky.
Určeno pro všechny třídy MŠ (program bude mít stejné téma, ale bude přizpůsoben věku dětí)
Délka programu: 30-60 minut (podle věku dětí)
Říjen, listopad
Vánoční knihovna
Program bude vycházet z vánočních příběhů, součástí bude i jednoduchá kreativní dílna (tvoření ozdob, dramatizace příběhu a jiné aktivity, které naváží na příběh).
Určeno pro předškoláky.
Délka programu: 60 minut
Prosinec
Březen měsíc čtenářů, knih a knihoven
Program bude tematicky navázán na čtení a literaturu. Budeme společně číst příběh, pohádku nebo básničku a povídat si o čtení, autorech a ilustrátorech.
Určeno pro všechny třídy MŠ (program bude mít stejné téma, ale bude přizpůsoben věku dětí)
Délka programu: 30-60 minut (podle věku dětí)
Březen, duben
Těšíme se na prázdniny
Program bude zaměřen na prázdninovou tematiku (např. cestování a letní aktivity). Přečteme si příběhy dětí a navážeme vhodnými praktickými činnostmi.
Určeno pro všechny třídy MŠ (program bude mít stejné téma, ale bude přizpůsoben věku dětí)
Délka programu: 30-60 minut (podle věku dětí)
Červen, červenec
Výběr programů a přesná data můžete naplánovat kdykoliv ve školním roce 2024/25 a dát vědět mailem: knihovna@kvasice.cz
Místní knihovna obce Kvasice
Nabídka programů pro školy
Základní škola
1. stupeň
Kdo už chodí do knihovny?
Seznámení s knihovnou, jak se v knihovně chovat, jak si vybírat knížky a jak o vypůjčené knížky pečovat. Přečteme si společně vybranou pohádku/příběh.
Určeno pro všechny třídy 1. stupně, bude přizpůsobeno věku žáků
Délka programu 45-60 minut.
Celoročně
Předávání slabikářů
Aktivizační činnosti, v nichž žáci prokáží znalost jednotlivých naučených písmen abecedy. Poslechnou si příběh/pohádku nebo básničku a slavnostně jim budou předány slabikáře.
Vyučující si mohou vytvořit svůj vlastní program nebo upravit program knihovny podle svých požadavků.
Určeno pro 1.třídy
Délka programu 45-60 minut
Listopad, prosinec
Podzimní knihovna
Program je zaměřen na podzimní přírodu (environmentální výchova). Žáci budou pracovat s naučnou literaturou a budou tvořit kvizové otázky k vybranému tématu.
Určeno pro 2. - 5. třídu, výběr literatury i tématu bude přizpůsobeno věku žáků
Délka programu 60 minut
Říjen, listopad
Vánoční knihovna
Program bude vycházet z vánočních příběhů, součástí bude i jednoduchá kreativní dílna (tvoření ozdob, dramatizace příběhu a jiné aktivity, které naváží na příběh).
Určeno pro 1. - 5. třídu, výběr příběhu i kreativního využití bude přizpůsobeno věku žáků, vhodné i pro družinu.
Délka programu 45-60 minut
Prosinec
Březen měsíc čtenářů, knih a knihoven
Program bude tematicky navázán na čtení a literaturu. Budeme se věnovat tvůrcům dětské literatury podle aktuálních výročí (nebo učitelé mohou navrhnout své autory). Od 1. do 3. třídy budeme číst a povídat si o vybraných autorech společně, 4. a 5. třídy mohou mít čtenářskou dílnu (čtení ve skupinách).
Určeno pro 1. - 5. třídu, program bude přizpůsoben věku žáků
Délka programu 45-60 minut
Březen, duben
Pasování prvňáčků na čtenáře (dvě možné alternativy)
1. Pasování proběhne na sokolovně za účasti rodičů a příbuzných. Děti si připraví program, v němž předvedou, co už se naučily v souvislosti se čtením. Knihovnice a pan starosta si krátce ověří, co děti umí a potom proběhne samotné pasování.
2. Pasování proběhne v knihovně, program připraví knihovnice. Hrátky s písmenky a společné čtení slavnostního slibu.
Určeno pro 1. třídy
Délka programu 60 minut
Květen, červen
Těšíme se na prázdniny
Program bude zaměřen na prázdninovou tematiku (např. cestování a letní aktivity). Přečteme si příběhy dětí a navážeme vhodnými praktickými činnostmi.
Určeno pro 1.-5. třídu, program bude přizpůsoben věku žáků
Květen, červen
V průběhu roku také nabízíme „shared reading“ (čtení v angličtině) – 3. - 5. třída (seznam knih můžete získat u knihovnice)
Knihovna nabízí své prostory pro čtenářské dílny, prezentace atd. učitelům, kteří si připraví své vlastní programy. Mohou využívat knihovní fond v různých vyučovacích předmětech.
Základní škola
2. stupeň
Regionální spisovatelé – Jindřich Spáčil
Čtenářská dílna s povídkou J. Spáčila Velocipéd stroj rychlonohý. Žáci pracují ve skupinách, jednotlivé skupiny čtou části povídky a odpovídají na otázky. Potom se snaží jednotlivé části poskládat tak, aby dávaly smysl a srovnávají s autorovým pořadím. Povídka přináší možnost srovnání života dětí ve Kvasicích v minulém století a dnes.
Určeno pro 7. - 9. třídu
Délka programu 70-90 minut
Celoročně
Holokaust a Osvětim (příprava na exkurzi)
Program seznámí žáky s pojmy holocaust, Židé a jejich kultura, koncentrační tábory. Přes vyprávění individuálních příběhů (čerpáno z Paměti národa) si žáci uvědomí, jak těžké období v dějinách byla 2.světová válka. Seznámí se také s literaturou, která se tímto obdobím zabývá.
Určeno pro 9. třídu
Délka programu 70 minut
Leden, únor
Můj oblíbený dětský hrdina
Program nabízí dětem diskuzi o jejich oblíbených literárních hrdinech. Z krátkých medailonků zjistí, o jaké hrdiny se jedná a následně vyhledají knihy v knihovně. Ve skupinách se budou snažit svého hrdinu přiblížit ostatním pomocí dramatického čtení nebo pantomimy.
Určeno pro 6. - 8. třídu
Délka programu 45-60 minut
Celoročně
Jsem čtenář?
Program je zaměřen na uvědomění si čtenářských návyků u žáků. Budou si povídat o čtení, oblíbených knihách a o výběru knih. Děti budou aktivní, budou vyhledávat knihy v knihovně a číst úryvky.
Určeno pro 6. - 8. třídu
Délka programu 45-60 minut
Celoročně
Cestujeme po celém světě
Žáci se seznámí s cestovatelskými příručkami a knihami a naplánují si podrobně prázdninovou cestu.
Určeno pro 6. - 9. třídu
Délka programu 60-80 minut
Celoročně
V průběhu roku také nabízíme čtení v angličtině – 6. - 9. třída (seznam knih můžete získat u knihovnice)
Knihovna nabízí své prostory pro čtenářské dílny, prezentace atd. učitelům, kteří si připraví své vlastní programy. Mohou využívat knihovní fond i v jiných vyučovacích předmětech.
Výběr programů a přesná data můžete naplánovat v kdykoliv ve školním roce 2024/25 a dát vědět mailem: knihovna@kvasice.cz
Pohádka o tom, jak se knihovna začala kamarádit se školou a školkou
Byla jednou jedna knihovna v obci Kvasice. Knihovna měla útulný příbytek v historickém domě na náměstí a návštěvám nabízela nepřeberné množství knih všech možných typů a žánrů – knihy pohádek, básniček, příběhů pro malé, starší i nejstarší čtenáře, knihy s obrázky, s návody, jak co dělat, s recepty na vaření, zkrátka nabídka pro každého hosta.
Jenže návštěvníků moc nepřicházelo, což knihovnu netěšilo a stávala se smutnější a tmavší, a taky zanedbanější. Jednoho dne se knihovna rozhodla, že si musí najít kamarády. To se lehce řekne, ale když knihovna neumí chodit, tak jak si má najít kamarády? Dumala a přemýšlela, četla v odborných časopisech a knihách a nakonec se rozhodla, že ideální kamarádkou knihovny by mohla být škola. Není daleko a o škole a knihovně se hodně psalo v časopisech i knihách.
Knihovna začala lákat blízkou školu na návštěvu různými atrakcemi – pasovala prvňáčky na čtenáře, zatelefonovala do školy a pozvala jednotlivé třídy na návštěvu, o prázdninách pro děti připravila různé hry a aktivity. Když se děti dozvěděly, jak se v knihovně chovat, mohly si vybrat knížky, které se jim líbily a prohlédnout si obrázky nebo i přečíst úryvek, který je často nalákal do knihovny i odpoledne po škole. Nejdříve ale přišly s paní učitelkou a poslechly si nějaký zajímavý příběh, často se potom vrátily s rodiči a vyřídily si průkazku do knihovny. Rodiče se také nechali nalákat knihami, a zatímco si děti hrály v dětském oddělení, rodiče si vybrali detektivku nebo román. A takto se všichni vraceli spokojení domů a potom zase do knihovny. Knihovna byla stále veselejší, zářila štěstím tak, že lákala více a více návštěvníků.
Škola i její mladší sestra školka se staly nejlepšími kamarádkami knihovny. Dnes už si tam kromě půjčování knížek chodí děti i hrát, povídat a číst odpoledne. Třetí třída chodí do knihovny pravidelně se svojí paní učitelkou Královou. Děti na čas vymění třídu za knihovnu, ve které
prezentují knížky, které si četly. Nedávno přinesly děti knihovně dárek – ilustrace k pohádce od Eduarda Petišky. Tu si poslechly v knihovně a ve škole ji ilustrovaly. Na oplátku knihovna pozvala paní spisovatelku Zuzanu Pospíšilovou, aby si s ní děti mohly popovídat.
Teď už knihovna není ani smutná, ani tmavá. Má totiž nejlepší kamarádky – školu a školku, a vypadá to, že děti nejen přivedou další návštěvníky, ale taky doma vesele čtou s rodiči, prarodiči a kamarády.
Krásná pohádka s dobrým koncem! Jak dokládají fotografie, pohádka není vymyšlená a ani v ní nevystupují žádné nadpřirozené bytosti.
Děkujeme škole a školce za inspiraci a spolupráci.
3., 4. a 5. třída ZŠ Kvasice v knihovně - Co víme o stromech
Téma podzim s MŠ Kvasice
ZŠ Oskol Kroměříž - 9. třídy Projekt Spáčil 2023
Do Kvasic znovu přijely tři skupiny deváťáků ze ZŠ Oskol v Kroměříži, aby se žáci poučili o tvorbě a rodišti spisovatele.
Beseda pro 1. a 2. třídy ZŠ Kvasice s paní spisovatelkou Zuzanou Pospíšilovou
Motiv dětského hrdiny v literatuře - 6.třída ZŠ Kvasice
Březen - měsíc knihoven, knihovníků a čtenářů pro děti ze ZŠ Kvasice
Seminář o holocaustu pro deváté ročníky ZŠ Kvasice
Projekt Spáčil 9. třídy ZŠ Oskol Kroměříž
Čtenářský klub žáků ZŠ Kvasice v knihovně
Mateřská školka Kvasice v knihovně
Děti mě překvapily svou znalostí různých pohádek a schopností "číst obrázky". Společně jsme si přečetli knihovnickou pohádku a potom si děti vybíraly knížky, které by si chtěly přečíst.